نحوه دریافت ارز مسافرتی

افرادی که نیاز به ارز مسافرتی برای سفرهای خارج از کشور دارند، مستقیما به فرودگاه برای دریافت ارز مسافرتی مراجعه نکنند. مسافران با تحویل مدارک مربوطه به یکی از شعب بانکهای ملی، ملت، سامان، تجارت و پارسیان در داخل شهر و دریافت رسید، ارز خود را از شعب موجود در مبادی خروجی و گذرنامه، دریافت نمایند.

 

شرایط فروش ارز مسافرتی (سیاحتی)

1- پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) یک بار در سال برای مسافران هوایی به مقصد کشور های ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس حداکثر به مبلغ 500 یورو و برای سایر کشورها (به جز کشور عراق) حداکثر مبلغ 1000 یورو تعیین می گردد.

2- فروش ارز به افراد زیر مجاز نمی باشد:

– افراد با سن کمتر از 12 سال

     – ایرانیان مقیم خارج از کشور

     -دارندگان گذرنامه های خدمت و سیاسی

 

3- تأمین و پرداخت ارز مسافرتی به زائران عتبات عالیات اعلامی از سوی سازمان حج و زیارت (اعم از زمینی یا هوایی) به میزان 250 هزار دینار عراق تنها از طریق تمام شعب ارزی منتخب بانک‌های تجارت و پارسیان و با ارایه فهرست مشخصات زائران که توسط دفاتر سازمان مورد اشاره تایید شده باشد، بدون ارایه بلیط و گذرنامه انجام می گیرد.

4- همراه داشتن مدارک زیر الزامی می باشد:

– اصل گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران

– بلیت هوایی اعم از یکسره یا دوسره (کاغذی یا الکترونیکی)

– اصل رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور

– ویزای کشور مورد نظر (بنا به مورد)

5- جهت پرداخت وجه حواله فروش ارز مسافرتی، همراه داشتن عابر بانک ملی یا وجه نقد الزامی می باشد.

6-فروش ارز مسافرتی حداکثر از چهار روز کاری قبل از تاریخ پرواز مندرج در بلیت مسافران امکان پذیر است.

 

*فروش ارز به مسافرانی که از طریق فرودگاه های امام خمینی (ره)، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز به خارج از کشور سفر می نمایند صورت می گیرد.

*در این بخشنامه اشاره ای به میزان و نحوه دریافت ارز مسافرتی برای مسافران زمینی نشده و نام فرودگاه مشهد نیز در میان فرودگاه ها وجود ندارد.