طرز تهیه زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه از انواع شیرینی های سنتی و محبوب در میان ایرانیان هستند که به صورت متداول در ماه مبارک رمضان پخته می شوند. در گذشته این شیرینی ها خوشمزه و خوش آب و رنگ فقط به یک صورت درست می شدند، اما امروزه به دلیل محبوبیتی که دارند در انواع بسیار متنوعی تهیه می شوند. مثلا در دستور بامیه عربی این شیرینی به صورت بزرگ تر تهیه می شود و یا اینکه زولبیا به صورت رنگی با انواع رنگ ها تهیه می شود، برای مشاهده آموزش طرز تهیه زولبیا و بامیه در ادامه با سایه بون همراه باشید.

مواد لازم برای شربت
شکر۲ لیوان
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
گلاب¼ لیوان
آب۱٫۵ لیوان
آبلیمو½ قاشق چایخوری

دستور تهیه شربت زولبیا و بامیه

مرحله اول

برا تهیه شربت بار خوشمزه و عسلی ابتدا آب را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم و حرارت را کم می کنیم و شکر را کم کم به آب اضافه می کنیم و با قاشق آن را کمی هم می زنیم تا شکر کاملا داخل آب حل شود

مرحله دوم

البته باید به آرامی شربت را هم بزنیم تا شربت به بالای دیواره های قابلمه برخورد زیادی نداشته باشید. آنوقت زعفران دم کرده را اضافه می کنیم و بلافاصله آبلیمو و گلاب را نیز می افزاییم و صبر می کنیم تا شربت به قوام برسد.

مرحله سوم

بعد از اینکه شربت کمی غلیظ شد حرارت را خاموش می کنیم و قابلمه را کنار می گذاریم تا شربت سرد شود.(شربت پس از سرد شدن غلیظ تر می شود پس خیلی نگذارید غلیظ شود)شربت را داخل یخچال قرار می دهیم تا برای تهیه بامیه و زولبیا خنک شود.

مواد لازم برای ۶ نفر
آرد سفید۱ قاشق غذاخوری
گلاب۱ قاشق غذاخوری
اسانس هل۲ قطره
نشاسته۵۰ گرم
ماست¼ لیوان
کره½ قاشق چایخوری
جوش شیرین¼ قاشق چایخوری
روغن مایعبه اندازه کافی

مرحله اول

برای تهیه زولبیای خانگی ابتدا کره و ماست را از یخچال بیرون می آوریم تا با دمای محیط سازگار شود.ماست را داخل کاسه ای می ریزیم و نشاسته را به آن اضافه می کنیم و با همزن دستی آن ها را مخلوط می کنیم و ۵ دقیقه این مخلوط را کنار می گذاریم.

مرحله دوم

آرد را الک می کنیم و به مخلوط ماست و نشاسته بعد از گذشت ۵ دقیقه اضافه می کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم و کره نرم شده را نیز به مواد می افزاییم و جوش شیرین،گلاب،اسانس هل را نیز اضافه می کنیم.

مرحله سوم طرز تهیه زولبیا و بامیه

حالا همگی مواد را با همزن دستی خوب مخلوط می کنیم تا مایه ما غلظتی شبیه به ماست داشته باشد.(اگر مایه کمی سفت شده بود می توانید مجددا کمی گلاب بیفزایید) در تابه ای متوسط روغن مخصوص سرخ کردنی به صورت شناور می ریزیم.

مرحله چهام

سپس تابه را روی شعله متوسط قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا با حرارت کم به مرور زمان روغن داغ شود.قیف را داخل لیوانی قرار می دهیم و مایه زولبیا را داخل آن می ریزیم و زمانیک روغن داغ شده بود قیف را در دست می گیریم.

مرحله پنجم

حالا خیلی سریع آن را فشار می دهیم تا مایه بیرون بیاید و به صورت یک دایره دستمان را می چرخانیم و قیف را فشار می دهیم تا مایه داخل روغن به صورت پیوسته ریخته شود و یک دایره داخل روغن تشکیل شود و بعد مکث می کنیم و دایره ای دیگر در روغن ایجاد می کنیم.

مرحله ششم طرز تهیه زولبیا و بامیه

به همین صورت زولبیا ها را داخل روغن شکل می دهیم و با یک کفگیر دارای سوراخ زولبیا ها را داخل روغن بر می گردانیم تا هر دو طرف آن ها طلایی و کاملا سرخ شود. ( می توانید به جای قیف مایه را داخل سس خوری نیز بریزید )

مرحله هفتم

شربت را از یخچال بیرون می آوریم.هنگامی که زولبیاها سرخ و طلایی شدند آن ها را از روغن خارج می کنیم و در توری به مدت ۱ دقیقه قرار می دهیم تا روغن اضافه آن ها خارج شود و بعد داخل شربت سرد (که در بالا طرز تهیه آن را توضیح دادیم) قرار می دهیم. 

مرحله هشتم

حالا اجازه می دهیم ۲ الی ۳ دقیقه زولبیاها داخل شربت بماند تا کاملا آغشته به شربت شود و بعد مجددا داخل توری قرار می دهیم تا شربت اضافه آن خارج شود.زولبیا های آماده شده را در ظرف مورد نظر قرار می دهیم. 

مرحله نهم طرز تهیه زولبیا و بامیه

حالا روی ظرف را با سلفون می پوشانیم و داخل یخچال قرار می دهیم تا خنک شوند.اگر قصد درست کردن بامیه نیز همراه با زولبیا دارید شربت را مجددا از مصرف در یخچال قرار دهید تا برای بامیه نیز خنک باشد.نوش جان

جهت مشاهده کامل تصاویر , روی آنها کلیک نمایید.
اشتراک گذاری این پست در
اطلاعیه: اطلاعات موجود در مجله اینترنتی سایه بون، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

فیروزه کوبی

فیروزه کوبی یا فیروزه نشانی، هنری است که در طی آن فیروزه های ضایعاتی ناشی از تراش فیروزه به نحو جالب و…

اشتراک گذاری این پست در

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *