NFT – ان اف تی

کارشناسان سایه بون همراهِ شما در دنیای جذاب NFT ها

سایه بون همگام با آخرین تحولات تکنولوژی به ویژه در زمینه هنر، آماده است تا هنرمندان پیشرو و همچنین هنرمندان جوان را در این راه همراهی کند. سایه بون با همکاری افراد فعال در حوزه هنر و فناوری به کمک هنرمندان آمده است تا آن‌ها را در مسیری دنیای نوین فناوری دیجیتال یاری و طی مسیرهای تازه را هموار کند. هنرمندان از هر صنفی و از هر بخشی می‌توانند با کمک کارشناسان خبره سایه بون، آثار هنری خود را چه در فضای واقعی و با مواد واقعی به وجود آمده باشد و چه در دنیای مجازی ساخته و تولید شده باشد، به ان اف تی تبدیل کنند. برای ساخت ان اف تی هنرمندان به طی مراحلی همچون ساخت کیف پول دیجیتالی، تهیه رمزارزها که عمدتا بر پایه اتر (Ether) ساخته می‌شود و موارد این چنینی احتیاج دارند که با همکاری سایه بون، طی این مراحل برای آن‌ها به ساده‌ترین شکل انجام خواهد شد.

توکن چیست؟

در بازار رمزارزهای دیجیتال توکن را می‌توان یک ماهیت وجودی خاص در فضای رمزنگاری نامید. توکن  در حقیقت نقش یک درگاه برای ورود به برنامه‌ها و فضای بلاک چین را دارد و می‌تواند نقش‌های متفاوتی را بگیرد و دارای ارزش، حق رای، سهام و یا… شود و محدود به یک نقش خاص نگردد. همچنین می‌توان به وسیله آن دارایی‌ها (ارزش‌ها) را رد و بدل کرد. علاوه بر تمامی کابردهای بالا، توکن می‌تواند بیانگر مالکیت یک کالای خاص نیز باشد. بدین معنی که منحصر به فرد باشند و به جای ارزش بتوانند داده و اطلاعات را در خود نگهداری کنند – این مورد پای توکن‌ها را به دنیای هنر باز می‌کند- این توکن‌ها با نام توکن غیر‌قابل معاوضه شناخته می‌شوند و در اتریوم با استاندارد ERC تعریف می‌گردند.

NFT چیست و چرا هنرمندان باید از آن استفاده کنند؟

حتما کلمه توکن غیرقابل تعویض به گوش شما هم خورده است اما معنای دقیق آن چیست؟ بیشتر از آن‌که ما بخواهیم به توضیح بخش‌های فنی این مبحث بپردازیم، بهتر است که کارکرد ان اف تی‌ها را برای شما شرح دهیم.

ان اف تی، نوعی دارایی مجازی است که همانند رمزارزها روی شبکه اینترنتی بلاکچین وجود دارد. دارایی شما به نوعی، دارایی مجازی به حساب می‌آید اما تفاوتی که ان اف تی با رمزارزهایی که مثل بیت کوین دارد این است که این نوع دارایی منحصر به فرد یا همان غیرقابل تعویض است. برای نمونه یک بیت کوین با یک بیت کوین برابر است و می‌توان آن را معادل یکدیگر دانست اما یک ان اف تی، هیچ‌وقت با یک ان افی تی دیگر یکسان نیست و کد مخصوصی آن را یگانه می‌کند.

بنابراین شاید به جای توکن غیرقابل تعویض بهتر بود می‌گفتیم توکن منحصربه‌فرد غیرقابل تعویض. این روش به این خاطر در ان اف تی‌ها به کار رفته است تا بتوان به بهترین وجه از حقوق مولف درباره هنرمندان و همین طور حقوق خریداران آثار هنری در این حوزه حمایت کرد.

NFT چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت NFT به رمزارز، اجرت» (Gas Fee) برای تکمیل تراکنش» و کارمزد نیاز می‌شود. علاوه بر این باید به نرخ‌های تبدیل و نوسان بازار نیز توجه کنید.

ساخت یک NFT در ۸ مرحله انجام می‌شود:

NFT چگونه خریداری می‌شود؟

NFT را می‌توان با استفاده از کیف پول مخصوص هر پلتفرم که از طریق رمزارز شارژ شده است و از طریق پلتفرم‌های مختلف خریداری کرد. برای مثال سایت هایی مانند:

حالا شاید نوبت پاسخ به این سوال باشد که چرا هنرمندان باید وارد این نوع بازارها شوند و آیا برای آن‌ها سود یا مزیتی به همراه خواهد داشت؟

یکی از ایده‌های اصلی پشت ان اف تی، بازارهای دیجیتالی آینده است. در دنیای پیش رو که متاورس و فضای مجازی بخش بیشتری از زندگی مردم را به خود اختصاص می‌دهند، بازارها هم دیجتیالی خواهند بود و در نتیجه مجموعه‌داران به جای آن‌که در آتلیه‌های هنرمندان به دنبال جمع آوری هنر باشد در پروفایل‌های مجازی آن‌ها و در بازارهای مجازی سرک خواهند کشید.

ان اف تی‌ها در این آشفته بازار دیجیتال که هر اثری را می‌شود بی‌نهایت کپی و تکثیر کرد، از حقوق مولفان حمایت می‌کند و به آن‌ها کدی می‌دهد که همیشه قابلیت پیگیری دارد در نتیجه ان اف تی‌ها را در دنیای دیجیتال نه می‌توان دزدید و نه تکثیر و از آن خود کرد.

علاوه بر این، نکته دیگری هم که به حیات مادی و معنوی هنرمندان می‌تواند کمک شایانی کند، حقوق خریدهای مجددی است که به خالق اثر هنری برمی‌گردد. در پلتفرم‌های مختلف، درصدی از حق خرید مجدد آثار هنری به خود هنرمند باز می‌گردد به این معنا که اگر هنرمندی گمنام باشد و در ابتدای کار اثر او قیمت محدودی داشته باشد اما به مرور و با گذشت زمان به هنرمند مطرحی تبدیل شود که آثارش ارزش بالایی پیدا می‌کند، و کارهایش مجددا به فروش برود، او می‌تواند در هر بار خرید و فروش اثرش درصدی از آن مبلغ را دریافت کند.

پس متوجه می‌شوید که در مسیر رشد هنرمند،‌ ان اف تی از حقوق مادی هنرمند هم دفاع می‌کند. این ویژگی به خصوص برای هنرمندان جوان و مستعدی مهم است که ممکن است در آینده صاحب نام شوند.

NFT ها چه ویژگی جذابی دارند؟

این بستگی دارد به این که شما در چه جایگاهی قرار دارید؟ در جایگاه هنرمند؟ یا در جایگاه خریدار؟

اگر شما هنرمند هستید ان اف تی ها برای شما مفیدند زیرا راهی جدید و متفاوت برای فروش کارهای شما ایجاد می‌کنند، کارهایی که شاید در دنیای واقعی بازار چندانی نداشته باشد. علاوه بر این همان‌طور که پیشتر هم گفته شد، برخی بازارها هر بار که اثر شما فروخته یا دست به دست شود، درصدی دستمزد به شما می‌دهند.

اما اگر شما خریدار هستید، یکی از فرصت‌های جذابی که برای شما به وجود می‌آید این است که می‌توانید از هنرمندانی که دوستشان دارید و کارهای آن‌ها را می‌پسندید، حمایت کنید. علاوه بر این خرید ان اف تی برخی حقوق اولیه را برای شما به ارمغان می‌آورد، برای مثال اینکه بتوانید تصویر را به صورت آنلاین ارسال کنید یا آن را به عنوان تصویر نمایه خود تنظیم کنید. به علاوه، شما این مزیت را دارید که با یک ورودی از بلاک چین و پشتیبان‌گیری از آن، خود را مالک بلاشرط اثر هنری بدانید و به‌عنوان یک کلکسیونر شناخته شوید.

از سوی دیگر ان اف‌تی‌ها مانند هر دارایی دیگری می‌توانند به مرور زمان ارزش بسیار بالاتری پیدا کنند و این ارزش روزافزون مانند روندی که در رمزارزها وجود دارد و رشد می‌کند می‌تواند سود بالایی را برای شما به ارمغان بیاورد البته اگر بتوانید از اثر محبوبتان دل بردارید.

حمایت از اصالت کار هم که پیش از این مطرح شده بود. همه می‌دانیم که صدها هزار کپی از کارهای ونگوگ وجود دارد اما همه ما می‌دانیم که فقط یک نسخه اصلی وجود دارد و ان اف تی دقیقا همین اصالت را در دنیای دیجیتال برای هنرمندان و خریداران به همراه می‌آورد.

البته انتقاداتی هم به ان اف تی وجود دارد که برخی از طرفداران هنرهای زیبا یا دوستداران محیط زیست را نگران می‌کند اما چیزی که ما باید توجه خود را به آن جلب کنیم این است که ان اف تی‌ها به نوعی بازارهای آینده هنر دیجیتالی و غیردیجیتالی خواهند بود و گریز از آن امکان پذیر نیست.

پس اکنون، پیش از آنکه دیر شود، همراه با کارشناسان سایه بون ، فرصت ساخت آینده را برای خود ممکن کنید.

اشتراک گذاری این پست در
اطلاعیه: اطلاعات موجود در مجله اینترنتی سایه بون، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

فیروزه کوبی

فیروزه کوبی یا فیروزه نشانی، هنری است که در طی آن فیروزه های ضایعاتی ناشی از تراش فیروزه به نحو جالب و…

اشتراک گذاری این پست در

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *