بازسازی حیاط منزل

اگر قصد بازسازی حیاط قدیمی منزل خود را دارید و به دنبال ایده‌های جذاب و کاربردی برای تغییر دکوراسیون حیاط و تبدیل آن به حیاطی مدرن هستید در این مقاله راهکارهایی را مطرح کردیم.

امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی، خانه‌های قدیمی با حیاط بزرگ و یا خانه‌های با صفا با حیاط کوچک بسیار کمیاب شده‌اند و اغلب آن‌ خانه‌های حیاط دار به آپارتمان‌هایی با پارکینگ یا حیاط عمومی تبدیل شده‌اند.

برخی از خانه‌های قدیمی بعد از بازسازی منزل و تبدیل به آپارتمان‌های امروزی، به خانه‌های حیاط دار نو ساز یا مدرن تبدیل شده‌اند.

چرا حیاط خانه نیاز به بازسازی دارد؟

ممکن است جنس دیوارهای قدیمی حیاط منزل شما از سیمان باشد. به علت نشست ساختمان، قدیمی شدن ساختمان، رطوبت مصالح، وجود حشرات و موجودات مزاحم که ممکن است منشا اصلی رشد آن‌ها به علت قدیمی بودن مصالح ساختمان باشد حیاط خانه نیاز به بازسازی دارد.

اگر از سبک قدیمی و سنتی حیاط منزل خود خسته شده‌اید و می‌خواهید دیزاین حیاط منزل خود را عوض کنید و حیاط را از سبک سنتی به سبک مدرن تبدیل کنید.

حیاط خانه‌های قدیمی ایرانی

حیاط خانه‌های قدیمی ایرانی، دارای دیوار‌های آجری قرمز رنگ با کفپوش موزاییک و حوزه آبی رنگ در اشکال دایره، مستطیل، مربع و یا چند ضلعی است.

حیاطی کوچک اما با صفا و زیبا،‌ برخی از حیاط‌های قدیمی باغچه‌ای از گل‌های متنوع و رنگارنگ دارند که حس زیبای طبیعت را می‌توان از این محیط دریافت کرد.

برای داشتن حیاط با صفای سنتی ایرانی می‌توان از چیدن گلدان‌های رنگی در اطراف حوضچه و یا اطراف حیاط استفاده کرد که زیبایی حیاط را چند برابر کرده و حس طبیعت و زندگی را القا می‌کند.

حال امروزه با تغییر سبک ساخت و ساز و تغییراتی که در آپارتمان‌ها رخ داده است. برخی از مالکان خانه‌های حیاط دار قصد دارند حیاط خانه را از سبک سنتی به سبک مدرن تغییر دهند.

در این جا چند مدل از راهکارهایی برای داشتن حیاط زیبا و مدرن را مطرح می‌کنیم.

راهکارهایی برای بازسازی حیاط منزل

در این بخش از مقاله راه‌های کاربردی برای داشتن حیاطی با سبک مدرن برای حیاط بزرگ و حیاط کوچک منزل را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

آبنما

اگر از حوضچه‌ای که در مرکز حیاط قرار دارد خسته شده‌اید می‌توانید از آبنماهای جدید با اشکال دیگر در بخش دیگری از حیاط استفاده کنید. استفاده از آبنما و صدای آب موجب ایجاد حس طراوت و زندگی می‌شود.
آبنماها مدل‌های مختلفی دارند، در این بخش چند نمونه از آن‌ها را نام می‌بریم:

آبنمای سنگی صخره‌ای؛ این آبنماها را در پارک دیده‌اید. از این آبنما در باغ، ویلا و حیاط خانه می‌توان استفاده کرد. این آبنما شبیه آبشار طبیعی و سخره است و جنس سنگ آن سنگ کوهی است.

آبنمای سنگی دیواری؛ این آبنما برای تزیین دیوار است که در لابی هتل یا حیاط منزل یا در مکانی خاص استفاده می‌شود. سنگ این نوع آبنما از سنگ دیواری و یا سنگ‌های قیمتی است. در این نوع آبنما برای زیباتر شدن می‌توان از نورپردازی نیز استفاده کرد.

آبنمای مدرن سنگی؛ در ساخت این آبنما علاوه بر چوب و سنگ از کاشی استیل هم استفاده می‌کنند. می‌توان از چراغ‌های ال‌ای‌دی در کف آبنمای مدرن سنگی استفاده کرد.

آبنماهای دیگری از جنس شیشه‌ و یا آبنمای موزیکال، طرح مجسمه‌ای، سبک مدرن، کلاسیک و متنوع وجود دارند که با توجه به سبک انتخابی برای بازسازی حیاط منزل خود، می‌توانید انتخاب‌های زیادی داشته باشید.

آلاچیق

می‌توانید برای داشتن فضای باصفا در حیاط منزل خود، برای نشستن در کنار یکدیگر از آلاچیق‌های زیبا با اشکال مختلف یا از سایبان‌های متحرک استفاده کنید. آلاچیق‌ها در سبک مدرن و سنتی و طرح‌های شیشه‎‌ای، ‌چوبی و ‌ فلزی ‌ هستند و با توجه به سلیقه و چیدمان حیاط منزل خود می‌توانید انتخاب متفاوتی داشته باشید.

◊ اسکلت اکثر آلاچیق‌ها از جنس چوب و یا فلز است. می‌تواند محلی برای رشد گیاهان باشد تا موجب ایجاد سایه و  رایحه‌ای مطبوع دلچسب شود.

◊ نکته مهم در آلاچیق‌ها انتخاب صندلی‌های آن است. اگر صندلی آلاچیق پارچه‌ای است از روکش ضد آب استفاده کنید تا در فصول مختلف در مقابل خاک، باد، آب مقاوم باشد.

◊ نورپردازی آلاچیق علاوه بر زیبا شدن جلوه آلاچیق، موجب ایجاد دورهمی‌های گرم و دلنشین در ساعات مختلف شبانه روز در حیاط می‌شود.

طرفداران سبک مدرن، از آلاچیق‌های دکوراتیو و چوب‌های تزئینی، چوب‌هایی که تراش‌های زیادی بر روی آن‌ها است و تزئینات طبیعی دارد استفاده می‌کنند.

آلاچیق‌های سبک مدرن دارای سایبان ساده، مبل راحتی و دیوار‌های مشبک هستند.

فضای آلاچیق‌های سنتی گرم و صمیمی است، معمولا از چوب و سنگ ساخته می‌شوند.

بازسازی کف حیاط

در بازسازی کف حیاط می‌توانید از کفپوشهایی مثل آجر، کاشی، سنگ ریزه، شن،‌ چمن و یا چمن مصنوعی استفاده کنید.

آجر کف حیاط

آجر یکی از مصالح مناسب برای کف حیاط است که برای فضای سبز کلاسیک حیاط مناسب است.

آجرها در رنگ‌های خاکستری، قهوه‌ای، قرمز و برخی به رنگ زرد در اشکال مستطیل، مربع و منحنی برای کف حیاط در چینش مختلف استفاده می‌شوند.

شن و سنگ‌ ریزه 

برای کف حیاط می‌توانید از شن و سنگ‌های ریزه استفاده کنید. نصب آن کم هزینه و آسان است و آب به راحتی از روی آن‌ها عبور می‌کندو همچنین سنگ ریزه و شن در کنار آلاچیق می‌تواند فضای طبیعی‌تری به حیاط شما هدیه دهد. ترکیب سنگ ریزه‌های سفید در کنار چمن سبز رنگ جذابیت خاصی به حیاط می‌دهد.
همچنین می‌توانید از چمن به عنوان کفپوش حیاط در مناطق بارانی که نگهداری گیاهان و چمن نیاز به آبیاری زیادی ندارد استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از چمن به عنوان کفپوش حیاط در مناطق بارانی که نگهداری گیاهان و چمن نیاز به آبیاری زیادی ندارد استفاده کنید.

اگر در منطقه خشک زندگی می‌کنید می‌توانید از کاشی و یا چمن مصنوعی برای داشتن فضایی سر سبز در حیاط استفاده کنید.

نورپردازی حیاط

از نورپردازی حیاط قافل نشوید؛ استفاده از چراغ‌های کف ال‌ای‌دی در رنگ‌های مختلف، چراغ‌های دیواری دکوراتیو ، چراغ حبابی، چراغ‌های کلاسیک و… در اطراف چمن، کف و دیوار جلوه زیبایی به حیاط منزل می‌دهد.

بازسازی حیاط کوچک منزل

اگر حیاط منزل شما کوچک است در اینجا چند ایده بازسازی حیاط کوچک منزل شما همراه با عکس بیان می‌کنیم.

برای بازسازی حیاط کوچک و قدیمی منزل خود فضای کافی برای آبنما،‌ حوضچه و یا آلاچیق ندارید؛ می‌توانید از نیمکت‌های کوچک، میز و صندلی‌های چوبی یا فلزی و یا از تخته‌های چوبی مناسب برای نشستن دورهمی‌های خود استفاده کنید.

برای بازسازی کف حیاط قدیمی منزل خود را با توجه به سلیقه و سبک مورد نظر می‌توانید کاشی و یا سنگ ریزه کنید. برای داشتن فضای سرسبز بخشی از حیاط را به باغچه اختصاص دهید و گل‌های رنگارنگ بکارید.

اگر حیاط کوچک منزل شما فضا برای ساخت باغچه ندارید، از گلدان‌های رنگی و زیبا در اطراف حیاط و یا نصب بر روی دیوار استفاده نمایید.

برای نورپردازی حیاط کوچک می‌توانید از لامپ‌های مختلف ریسه‌ای بر روی دیوار استفاده کنید تا فضای شیک و زیبایی در حیاط کوچک خود داشته باشید.

با استفاده از این راهکارهای ساده و کم هزینه می‌توانید بازسازی مناسب برای حیاط کوچک داشته باشد.

همین تغییرات ساده و کوچک باعث زیباتر شدن حیاط منزل شما می‌گردد و به فضای دلنشین‌تری تبدیل می‌شود.

نتیجه گیری مقاله بازسازی حیاط قدیمی منزل

در این مقاله درباره حیاط سنتی و قدیمی خانه‌های ایرانی صحبت کردیم، راهکارهایی را برای بازسازی حیاط قدیمی منزل بیان کردیم و در هر بخش مدل‌های مختلف حوض، آبنما، آلاچیق و کاشی‎‌ کف حیاط و نورپردازی حیاط مطرح کردیم. در بخش پایانی نکات کاربردی برای بازسازی حیاط قدیمی و کوچک منازل صحبت شد. میتوانید با توجه به سبک انتخابی برای بازسازی حیاط و استفاده از این موارد تغییرات لذت بخشی را در حیاط منزل خود اعمال کنید.

اشتراک گذاری این پست در
اطلاعیه: اطلاعات موجود در مجله اینترنتی سایه بون، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

فیروزه کوبی

فیروزه کوبی یا فیروزه نشانی، هنری است که در طی آن فیروزه های ضایعاتی ناشی از تراش فیروزه به نحو جالب و…

اشتراک گذاری این پست در

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *