دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

خانه‌های ایرانی درگذشته با توجه به امکانات، سبک زندگی، میزان بودجه و همچنین فرهنگ هر شهر و روستا دارای چیدمان و دکوراسیون منحصربه‌فردی بود.

بنابر اعلام آدرس، امروزه با مدرن شدن زندگی، تنوع محصولات، امکانات مختلف، تغییر سلیقه افراد، دکوراسیون منزل نیز دچار تحولات فراوانی شده است. با این‌ حال استفاده از عناصر سنتی در دیزاین داخلی، می‌توان فضایی زیبا، دل‌نشین و منحصربه‌فرد ایجاد کرد.

افراد در طراحی و دیزاین دکوراسیون داخلی، دارای سلایق مختلفی هستند؛ چنانچه به سبک مدرن علاقمندید، شاید این مقاله چندان برای شما مناسب نباشد؛ اما اگر علاقه به چیدمانی کاملاً سنتی یا تلفیقی از وسایل مدرن و سنتی دارید، نکات جالبی را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

در این مطلب از آدرس سعی داریم تا راهکارهای مختلفی را در انتخاب دکوراسیون بیرونی و داخلی منزل ایرانی سنتی ارائه دهیم.

بهترین دکوراسیون منزل ایرانی

برای داشتن دکوری زیبا نیازی به هزینه فراوان و خرید وسایل گران‌قیمت نیست؛ علاوه بر خرید امکانات مختلف مورد نیاز با ظاهری زیبا، کیفیتی مناسب و قیمت معقول و حتی ارزان، می‌توان با کمی خلاقیت، دکوراسیونی شیک، خاص و چشمگیر داشت.

خوشبختانه سبک زندگی ایرانی در دوران مختلف به‌گونه‌ای بوده که خانواده‌ها با سطوح مختلف درآمدی المان‌های متنوعی برای تزیین و استفاده‌های کاربردی در قسمت‌های مختلف خانه داشته‌اند.

زیباترین دکوراسیون خانه ایرانی، نوعی از طراحی است که با توجه به بودجه، سلیقه، متراژ منزل و فضای در دسترس و همچنین نوع کاربری هر قسمت و انتظاری که از آن داریم انجام شود.

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی سنتی

خانه‌های ویلایی، جزئی جدانشدنی از فرهنگ زندگی ایرانیان است و همچنان در شهرهای کوچک‌تر یا محله‌های قدیمی و اصیل شهرهای بزرگ، بسیاری از این منزل‌ها وجود دارند. برای دیزاین سنتی خانه ویلایی باید به نکات زیر توجه داشت:

  • حیاط: حیاطی زیبا و دل‌انگیز که دارای چیدمان درست و اصولی باشد از شاخصه‌های یک دکوراسیون ایرانی است. درصورتی‌که حیاط دارای فضای مناسبی باشد، می‌توان باغچه و یک حوض با توجه به متراژ حیاط برای آن طراحی کرد. تخت چوبیِ سنتیِ پوشیده با فرش و استفاده از چندین پشتی، انتخابی کاملاً مناسب برای دورهمی‌های خانوادگی و یا استراحت اعضای خانواده در فضای آزاد است.
  •  فضای داخلی خانه ویلایی: دیزاین این قسمت، تفاوت چندانی با آپارتمان ندارد؛ اما چنانچه فضای حیاط را با وسایل و ابزار سنتی، طراحی کردید بهتر است تا فضای داخلی نیز با آن همخوانی مناسبی داشته باشد. پرده‌ها، مبلمان و بقیه وسایل باید به‌گونه‌ای همخوان با یکدیگر انتخاب و چیدمان شوند.

مبلمان سنتی ایرانی 

درگذشته اکثر منازل سنتی و قدیمی ایرانی، فاقد مبلمان بودند و استفاده از پشتی و بعضاً زیراندازهایی در اشکال و جنس‌های متنوع برای راحتیِ مهمانان مرسوم بود. این زیراندازها شامل فرش، گلیم، تشکچه‌های ابری یا پری، پوست و پشم و موی حیوانات، پتو و… بودند که با توجه به بودجه صاحب‌خانه تهیه می‌شدند.

تخت‌های چوبی با تکیه‌گاه و دسته‌های بلند هم‌تراز با پشتی، نقش مبلمان‌های امروزی را ایفا می‌کردند؛ معمولاً هم روی این تخت‌ها، فرش و پشتی قرار داده می‌شد تا افراد احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

امروزه برای داشتن یک دکوراسیون سنتی ایرانی، می‌توان از یکی از این دو روش یا تلفیقی از هر دو استفاده کرد؛ همچنین استفاده از مبلمان‌های کلاسیک، استیل و برخی از مدل‌های سلطنتی نیز در کنار المان‌های دیگر، حس یک دیزاین قدیمی را القا می‌کند.

پوشش دیوارها

برای دیوارها می‌توان از رنگ، کاغذدیواری یا انواع پوشش‌های مخصوص استفاده کرد؛ این انتخاب بستگی به سلیقه و همچنین چیدمان سایر وسایل خانه دارد. چنانچه چیدمان شلوغی در منزل دارید، بهتر است از رنگ‌های روشن و طرح‌های خلوت برای دیوار استفاده کنید تا فضا روشن‌تر و بزرگ‌تر به نظر برسد. همچنین طرح‌ها و نقش‌های سنتی مانند بته‌جقه می‌تواند طرح مناسبی از دکوراسیون داخلی ایران باشد.

استفاده از پرده به‌عنوان یکی از پوشش‌های درب و پنجره که دارای طرح و یا رنگ هماهنگ با سایر وسایل خانه باشد، می‌تواند در ایجاد یک فضای سنتی بسیار کمک‌کننده باشد؛ بهتر است در انتخاب پرده‌های دکوراسیون ایرانی طرح‌هایی که دارای دوخت ساده هستند بکار برد و از زرق‌وبرق با حاشیه‌های فراوان صرف‌نظر کرد.

اتاق‌ها

در منازلی که بیشتر از یک اتاق‌ دارند معمولاً هر یک کاربرد خاصی دارند که می‌تواند به‌عنوان اتاق‌خواب برای بزرگسالان یا کودکان و حتی اتاق مهمان در نظر گرفته شوند.

چنانچه در نظر دارید اتاق‌ها نیز از ویژگی‌های طراحی ایرانی و سنتی بی‌بهره نباشند، می‌توان برای اتاق‌خواب بزرگسال از تخت‌های ساده چوبی یا فلزی با روتختی‌های سنتیِ دستباف یا پارچه‌هایی با طرح‌های ایرانی استفاده کرد.

یکی دیگر از نمادهای ایرانی داشتن لحاف و تشک با پارچه‌ها و روکش طرح دار است که می‌تواند جایگزین خوبی برای سرویس خواب باشد.

برای اتاق‌خواب کودکان نیز می‌توان از طرح‌های فانتزی کمک گرفت؛ خوشبختانه فرهنگ ایرانی، دارای گنجینه پرباری از تصاویر زیبا با رنگ‌های گرم و شاد است و جلوه‌ای چشم‌نواز به اتاق کودکان می‌بخشد.

دکوراسیون خانه‌های ایرانی کوچک

طراحی داخلی ایرانی مختص به منازل بزرگ با فضای زیاد نیست؛ خانه‌های کوچک ایرانی نیز با استفاده از چند تکنیک ساده و اندکی خلاقیت، می‌توانند ظاهری جذاب و زیبا داشته باشند. مهم‌ترین نکته در این زمینه، استفاده از حداقل وسایل و پرهیز از انباشتگی در دکوراسیون است. رنگ روشن دیوارها و مبلمان، همچنین توجه به نوع چیدمان علاوه بر زیبایی در بزرگ‌تر نشان دادن فضا، تأثیر بسزایی دارد. خانه خلوت الزاماً خانه‌ای بدون امکانات و وسایل نیست.

استفاده بهینه از فضا، خریداری مبلمانی که بتوان در کنج دیوارها نیز قرار داده شود، پرده‌های ساده و استفاده از شلف بجای بوفه، ازجمله این راه‌کارهاست.

نکته پایانی

فرهنگ ایرانی، فرهنگی غنی ازلحاظ امکانات زندگی، خلاقیت، رنگ‌ها و ابزارهای گوناگون و متنوع است؛ پارچه‌های زیبا، تنوع ظروف همچون مس و سفال که در پذیرایی و آشپزخانه ایرانی کاربرد فراوان دارند، نقش‌ها و طرح‌های جذاب برای تابلو، کمدهایی با کنده‌کاری‌ها و نقوش ایرانی و… همگی امکاناتی است که می‌توانند به نحو احسن در ایجاد یک فضای ایرانی زیبا مورداستفاده قرار گیرند.

اشتراک گذاری این پست در
اطلاعیه: اطلاعات موجود در مجله اینترنتی سایه بون، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *